Geurt is van het begin af aan betrokken bij Indigo, destijds de voorloper van de Basis GGZ. De afgelopen jaren werkte Geurt als eerstelijns behandelaar in de regio Veluwe Vallei (Ede) en was hij huisartsencontactpersoon in de regio. Het werk als POH in de huidige vorm, is voor hem dan ook niet nieuw. Verder was hij betrokken bij het opzetten van de POH-GGZ-opleiding voor de Christelijke Hogeschool Ede.
KOP-methode vraagt om ervaring
Geurt: ‘Het mooie aan ons vak is dat we niet meer hulp bieden dan nodig is, ofwel we werken ‘stepped care’. Want je hoeft niet alles uit de kast te halen om effectief te behandelen. Om dat goed en snel te kunnen inschatten is de ervaring van de POH wel belangrijk. We werken met de zogenaamde KOP-methode: Wat is de Klacht, hoe zijn de Omstandigheden en wat is de Persoonlijke stijl van de cliënt, daarin is altijd sprake van samenhang. Als je dat weet kun je snel aan de slag. Vaak wordt gekozen voor de probleemoplossende aanpak, klachtgerichte behandeling of behandeling gericht op verandering van het gewoontegedrag. Is de problematiek zwaar en is er toch een verwijzing nodig, dan stellen we natuurlijk wel een vermoedelijke diagnose.’
Behandelhulp.com
Geurt gebruikt onder andere de site www.behandelhulp.com als ondersteuning voor cliënten. Daar is veel informatie te vinden over allerlei klachten zoals piekeren, rouwverwerking en slaapproblemen en worden tips gegeven over wat je kunt doen.
Geurt: ‘De site is in ontwikkeling en vult zich met informatie over allerlei klachten. Het is een goed hulpmiddel. Ik raad cliënten vaak aan om bepaalde informatie thuis rustig door te lezen. Dan is er tijdens het consult meer tijd voor andere dingen.’
Notitie in systeem huisarts
‘Als het goed is weten de huisartsen prima wat ze je kunnen voorleggen,’ zegt Geurt. ‘Dat wij in de huisartspraktijk werken is voor hen ideaal, zo kunnen ze de cliënt toch in de buurt houden. Wanneer ik de cliënt gesproken heb, maak ik een aantekening in het systeem van de huisarts. Die kan zo in één oogopslag zien waar ik mee bezig ben en wat de afspraken met de cliënt zijn. Bij afsluiting maak ik een notitie in de agenda van de huisarts en dan ben ik klaar, dat is zo geweldig! Ook hoef ik geen zorgmetingen te doen. Daar prijs ik mijzelf gelukkig mee.’
Verwijzen
De huisarts is in geval van verwijzing niet gebonden aan Pro Persona, maar heeft meerdere opties. Geurt: ‘Uiteindelijk doet de huisarts aan de cliënt een voorstel voor een zorgaanbieder. Zelf weet ik natuurlijk ook goed welke zorgaanbieder goed is in het behandelen van een bepaald soort hulpvraag en doe ik eventueel een voorstel.’
Andere denkwijze
Kortdurend behandelen, zoals de POH-ers doen, vraagt om een andere denkwijze, vertelt Geurt. ‘Je moet met minder informatie kunnen werken, vergaard in vaak 30 minuten. Je hoeft niet alles te weten om een goed beeld van een cliënt te krijgen, maar daar is wel ervaring voor nodig. Heb je die te weinig dan ontstaat het risico dat je te veel vragen stelt of te snel toch doorverwijst. Er zijn heel veel situaties die zich goed lenen voor een korte behandeling, niet alles hoeft met intensieve psychotherapie behandeld te worden. Bovendien heeft ieder mens een groot zelfherstellend vermogen en hoef je niet iedereen te blijven volgen tot ze volledig genezen zijn. Er is geen limiet aan de hulp die we geven. Maar meestal voelen cliënten zich na drie à vier gesprekken een stuk beter. Of ze komen later nog een keer, afhankelijk van de hulpvraag die er op dat moment is.’
Kritisch volgen
De ontwikkelingen binnen de GGZ gaan hard en er is duidelijk sprake van academisering in de GGZ, vindt Geurt. ‘Als verpleegkundige moet je het kritisch blijven volgen. Doe je dat niet, dan lijkt iedere verandering verlies. De SPV is bij uitstek geschikt voor de functie van POH. Dus grijp je kans en wacht niet af. Het vak van de POH is ontzettend leuk. Je hebt veel tijd voor cliëntencontacten, en er is weinig bureaucratie.’